Etica - concept, principii
Etica reprezinta un sistem de principii
morale si de metode pentru aplicarea acestora. Astfel, etica furnizeaza
instrumente pentru a elabora judecati morale. Ea cuprinde limbajul, conceptiile
si metodele care dau capacitatea individului de a efectua decizii morale.
Etica business-ului - etica
afacerilor, se fundamenteaza
pe onestitate, deschidere, respectarea promisiunilor asumate, capacitatea de a
functiona eficient pe piata în conformitate cu legislatia în vigoare, cu
regulile si traditiile stabilite.
Prin efectuarea unei anchete intre
locuitorii din fostele tari socialiste privind oamenii de afaceri, principala
calitate a celor din urma a fost remarcata lipsa de cultura. Multi dintre
business-manii nationali se preocupa mai mult de marimea venitului, decât de
reputatia proprie. Din acest motiv rezulta neonorarea obligatiilor, nepasarea
fata de interesele partenerului, sincera dorinta de a-l minti/însela.
Deoarece partea etica a business-ului este
determinata de întreprinzatori, va fi foarte importanta o abordare
multilaterala a portretului social a omului de afaceri bogat din fostele tari
socialiste. Acest lucru a fost realizat prin studiul întreprins de Institutul
problemelor social-economice a populatiei a Academiei de stiinte din Rusia (RAN
- Rosiiskaia Akademia Nauk). Primul lucru care se observa este viteza îmbogatirii.
Daca pentru acumularea a 10 mil. USD, în SUA sunt necesari în medie 47 ani, în
Coreea de Sud - 13 ani, în Rusia acesti bani "se fac" timp de 4 ani.
Orice cercetare în acest domeniu se opreste în întrebarea provenientei bogatiei
acestora. Se poate considera ca în Rusia oamenii bogati numara aproximativ 1,5
- 2 mil. , iar cu
membrii familiilor acestora cca. 4 - 7 mil.
Prioritatiile oamenilor de afaceri din
fostele tari socialiste sunt in ordine: paza de corp; vila dintr-un cartier
rezidential; autoturismul de lux; imbracamintea; relatiile cu oamenii politici
indeosebi cu cei aflati la putere, legaturile cu lumea interlopa.
De unde oamenii avuti din fostele tari
socialiste dar mai ales din Rusia au dobândit capitaluri imense? Bani mari au
obtinut în primul rând acei care au avut de protectori influenti. Numai 15% din
experti sunt convinsi ca majoritatea oamenilor bogati contemporani au obtinut
succes desinestatator. Clasificarea izvoarelor de îmbogatire se prezinta
astfel: relatiile, capacitatile proprii, postul ocupat pâna la reforme,
activitatile în aparatul de partid, legaturile cu structurile mafiote, ajutorul
rudelor.
Etica business-ului permite majorarea
profiturilor. În particular ea ajuta la pastrarea fidelitatii clientilor. Dupa
calculul specialistilor, retinerea partenerilor vechi este de 5 ori mai
ieftina, decât cucerirea altor clienti noi. Din acest motiv întreprinderea
trebuie sa fie orientata spre consumatori. În aceste scopuri pâna la investirea
în capitalul de baza este necesar de a cheltui bani, timp si efort pentru
formarea eticii si culturii firmei, asigurandu-se o pregatire corespunzatoare
pentru toti angajatii ei.
Sunt câteva
principii calauzitoare de bun simt care pot ajuta managerii în considerarea
implicatiilor etice ale deciziilor si comportamentele manageriale:
1. Supunerea
în fata legii. O teza a
responsabilitatii sociale si a eticii manageriale e supunerea fata de lege, de
preferat atât în privinta literei, cât si a spiritului ei.
2. Sa se spuna adevarul. Spunerea adevarului e importanta
în constituirea încrederii în interesatii relevanti.
3. Sa se arate respect pentru oameni. Tratarea cu respect al oamenilor
are adânci radacini în studiul eticii.
4. Utilizarea
si respectarea "Regulii de aur". Tradusa în
conditiile lumii afacerilor, aceasta regula înseamna tratarea indivizilor
corect si cinstit, asa cum managerii ar dori sa fie tratata afacerea daca
aceasta ar fi un individ.
5. Înainte
de orice sa nu pagubesti
pe cineva, sa nu faci rau. Acest principiu - în realitate
prima regula a eticii medicale - este considerat de unii cercetatori americani
a fi linia de baza a oricarei considerari etice si totodata una usor de aplicat
în afaceri.
6. Participarea
activa fara paternalism. Acest principiu a
tintit la învatarea privind nevoile interesatilor relevanti, mai mult decât
deciderea a ceea ce este mai bine pentru ei.
7. Totdeauna
sa actionezi când ai
responsabilitate. Managerii au responsabilitatea de a initia o actiune sau
de a lua o decizie de câte ori au capacitatea sau resursele de a proceda asa,
sau oricând cei apropiati sunt în nevoie si managerul este singurul care poate
oferi ajutor.
Petru comparatie
putem aduce drept exemplu codul de etica dintr-o întreprindere americana:
Profesionalism:
Întretine
competenta profesionala. Ţine minte ca numai un nivel înalt al
profesionalismului îti da dreptul sa-ti expui public parerea asupra diferitor
aspecte a businessului.
Executa functiile
profesionale numai în concordanta cu legile si normele existente.
Orice recomandari
si propuneri pregateste-le înainte si numai dupa o analiza minutioasa a
problemei si luând în considerare toate aspectele si informatiile, prezinta-le.
Secretele firmei:
Nu divulga
secretele firmei daca pentru aceasta nu ai permisiunea sefilor sau secretul nu
a fost anuntat oficial în interiorul firmei.
Informeaza
subalternii de secretele firmei numai în acea masura cât au ei nevoie sa
cunoasca pentru a-si executa bine functiile.
Nu te folosi de
secretele firmei pentru bunastarea proprie sau a persoanelor terte.
Onoarea
businessmenului:
Evita conflictele
de interese si retineti si subalternii de la aceste situatii.
Nu fa afaceri care
ar putea sa-ti pateze onoarea.
Sa nu primesti
unele cadouri, privilegii, si onoruri care ar putea sa-ti pateze onarea de
businessman.
Fii în afara
companiei persoanelor care au o reputatie patata.
Întotdeauna lupta
pentru limitarea businessului democrat.
Participa activ la
împrastierea informatiei despre toate activitatile bussinesului.
Urmeaza legile
morale nescrise.
Conflictele etice:
Participa activ la
stoparea si limitarea dezvoltarii conflictelor etice. Nu fugi de la
solutionarea unor asemenea probleme.
Toate problemele
etice trebuiesc rezolvate în grup cu prezenta unor personalitati merituoase. La
aceste adunari nimeni nu trebuie sa-si piarda onoarea si numele.
Daca dupa aceste
adunari conflictele etice persista ar trebui sa fie chemate personalitati din
managerii superiori.
Businessmanul care
are un comportament neetic dupa parerea majoritatii si nu doreste sa si-l
schimbe sau nu constientizeaza acest lucru trebuie sa plece din firma.
Responsabilitatea sociala a omului de
afaceri consta în faptul ca prin activitatea sa, el nu trebuie sa înlesneasca
contradictiile sociale, sa nu intensifice asemenea consecinte negative inevitab
434u208e ile ale economiei de piata ca majorarea somajului si a saraciei,
discriminarea în sfera antrenarii si platii muncii, poluarea mediului
înconjurator. În Vest notiunea de ''etica în afaceri'' de mult timp nu se
limiteaza la legaturile dintre oamenii de afaceri si eticheta afacerilor, dar
include în totalitate legatura dintre business si societate. Aici se includ mai
întîi de toate comportamentul politicii special responsabile si morale în
domeniul investitiei si antrenarii, producerii si protejarii mediului
înconjurator, si desigur, managementului si marketingului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu