Etica - concept, principii

Etica - concept, principii

Etica reprezinta un sistem de principii morale si de metode pentru aplicarea acestora. Astfel, etica furnizeaza instrumente pentru a elabora judecati morale. Ea cuprinde limbajul, conceptiile si metodele care dau capacitatea individului de a efectua decizii morale.
Etica business-ului - etica afacerilor,  se fundamenteaza pe onestitate, deschidere, respectarea promisiunilor asumate, capacitatea de a functiona eficient pe piata în conformitate cu legislatia în vigoare, cu regulile si traditiile stabilite.
Prin efectuarea unei anchete intre locuitorii din fostele tari socialiste privind oamenii de afaceri, principala calitate a celor din urma a fost remarcata lipsa de cultura. Multi dintre business-manii nationali se preocupa mai mult de marimea venitului, decât de reputatia proprie. Din acest motiv rezulta neonorarea obligatiilor, nepasarea fata de interesele partenerului, sincera dorinta de a-l minti/însela.
Deoarece partea etica a business-ului este determinata de întreprinzatori, va fi foarte importanta o abordare multilaterala a portretului social a omului de afaceri bogat din fostele tari socialiste. Acest lucru a fost realizat prin studiul întreprins de Institutul problemelor social-economice a populatiei a Academiei de stiinte din Rusia (RAN - Rosiiskaia Akademia Nauk). Primul lucru care se observa este viteza îmbogatirii. Daca pentru acumularea a 10 mil. USD, în SUA sunt necesari în medie 47 ani, în Coreea de Sud - 13 ani, în Rusia acesti bani "se fac" timp de 4 ani. Orice cercetare în acest domeniu se opreste în întrebarea provenientei bogatiei acestora. Se poate considera ca în Rusia oamenii bogati numara aproximativ 1,5 - 2   mil. , iar cu membrii familiilor acestora cca. 4 - 7  mil.
Prioritatiile oamenilor de afaceri din fostele tari socialiste sunt in ordine: paza de corp; vila dintr-un cartier rezidential; autoturismul de lux; imbracamintea; relatiile cu oamenii politici indeosebi cu cei aflati la putere, legaturile cu lumea interlopa.
De unde oamenii avuti din fostele tari socialiste dar mai ales din Rusia au dobândit capitaluri imense? Bani mari au obtinut în primul rând acei care au avut de protectori influenti. Numai 15% din experti sunt convinsi ca majoritatea oamenilor bogati contemporani au obtinut succes desinestatator. Clasificarea izvoarelor de îmbogatire se prezinta astfel: relatiile, capacitatile proprii, postul ocupat pâna la reforme, activitatile în aparatul de partid, legaturile cu structurile mafiote, ajutorul rudelor.
Etica business-ului permite majorarea profiturilor. În particular ea ajuta la pastrarea fidelitatii clientilor. Dupa calculul specialistilor, retinerea partenerilor vechi este de 5 ori mai ieftina, decât cucerirea altor clienti noi. Din acest motiv întreprinderea trebuie sa fie orientata spre consumatori. În aceste scopuri pâna la investirea în capitalul de baza este necesar de a cheltui bani, timp si efort pentru formarea eticii si culturii firmei, asigurandu-se o pregatire corespunzatoare pentru toti angajatii ei.
Sunt câteva principii calauzitoare de bun simt care pot ajuta managerii în considerarea implicatiilor etice ale deciziilor si comportamentele manageriale:
1. Supunerea în fata legii. O teza a responsabilitatii sociale si a eticii manageriale e supunerea fata de lege, de preferat atât în privinta literei, cât si a spiritului ei.
2. Sa se spuna adevarul. Spunerea adevarului e importanta în constituirea încrederii în interesatii relevanti.
3. Sa se arate respect pentru oameni. Tratarea cu respect al oamenilor are adânci radacini în studiul eticii.
4. Utilizarea si respectarea "Regulii de aur". Tradusa în conditiile lumii afacerilor, aceasta regula înseamna tratarea indivizilor corect si cinstit, asa cum managerii ar dori sa fie tratata afacerea daca aceasta ar fi un individ.
5. Înainte de orice sa nu pagubesti pe cineva, sa nu faci rau. Acest principiu - în realitate prima regula a eticii medicale - este considerat de unii cercetatori americani a fi linia de baza a oricarei considerari etice si totodata una usor de aplicat în afaceri.
6. Participarea activa  fara paternalism. Acest principiu a tintit la învatarea privind nevoile interesatilor relevanti, mai mult decât deciderea a ceea ce este mai bine pentru ei.
7. Totdeauna sa actionezi când ai responsabilitate. Managerii au responsabilitatea de a initia o actiune sau de a lua o decizie de câte ori au capacitatea sau resursele de a proceda asa, sau oricând cei apropiati sunt în nevoie si managerul este singurul care poate oferi ajutor.
Petru comparatie putem aduce drept exemplu codul de etica dintr-o întreprindere americana:
Profesionalism:
Întretine competenta profesionala. Ţine minte ca numai un nivel înalt al profesionalismului îti da dreptul sa-ti expui public parerea asupra diferitor aspecte a businessului.
Executa functiile profesionale numai în concordanta cu legile si normele existente.
Orice recomandari si propuneri pregateste-le înainte si numai dupa o analiza minutioasa a problemei si luând în considerare toate aspectele si informatiile, prezinta-le.
Secretele firmei:
Nu divulga secretele firmei daca pentru aceasta nu ai permisiunea sefilor sau secretul nu a fost anuntat oficial în interiorul firmei.
Informeaza subalternii de secretele firmei numai în acea masura cât au ei nevoie sa cunoasca pentru a-si executa bine functiile.
Nu te folosi de secretele firmei pentru bunastarea proprie sau a persoanelor terte.
Onoarea businessmenului:
Evita conflictele de interese si retineti si subalternii de la aceste situatii.
Nu fa afaceri care ar putea sa-ti pateze onoarea.
Sa nu primesti unele cadouri, privilegii, si onoruri care ar putea sa-ti pateze onarea de businessman.
Fii în afara companiei persoanelor care au o reputatie patata.
Întotdeauna lupta pentru limitarea businessului democrat.
Participa activ la împrastierea informatiei despre toate activitatile bussinesului.
Urmeaza legile morale nescrise.
Conflictele etice:
Participa activ la stoparea si limitarea dezvoltarii conflictelor etice. Nu fugi de la solutionarea unor asemenea probleme.
Toate problemele etice trebuiesc rezolvate în grup cu prezenta unor personalitati merituoase. La aceste adunari nimeni nu trebuie sa-si piarda onoarea si numele.
Daca dupa aceste adunari conflictele etice persista ar trebui sa fie chemate personalitati din managerii superiori.
Businessmanul care are un comportament neetic dupa parerea majoritatii si nu doreste sa si-l schimbe sau nu constientizeaza acest lucru trebuie sa plece din firma.
Responsabilitatea sociala a omului de afaceri consta în faptul ca prin activitatea sa, el nu trebuie sa înlesneasca contradictiile sociale, sa nu intensifice asemenea consecinte negative inevitab 434u208e ile ale economiei de piata ca majorarea somajului si a saraciei, discriminarea în sfera antrenarii si platii muncii, poluarea mediului înconjurator. În Vest notiunea de ''etica în afaceri'' de mult timp nu se limiteaza la legaturile dintre oamenii de afaceri si eticheta afacerilor, dar include în totalitate legatura dintre business si societate. Aici se includ mai întîi de toate comportamentul politicii special responsabile si morale în domeniul investitiei si antrenarii, producerii si protejarii mediului înconjurator, si desigur, managementului si marketingului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu