Etica si cultura în afaceri

Etica si cultura în afaceri
Viata ne-a convins ca problemele eticii afacerilor nu pot fi rezolvate fara a raspunde initial la întrebarile culturii business-ului si anume la cultura unei companii concrete. Cultura în afaceri, careia îi este caracteristic un mod specific de interpretare a evenimentelor, emotiilor, modelelor de comportament, devine tot mai pragmatica si mai spontana ca si însasi viata.
Pentru o companie moderna care are ca scop nu doar sa se lanseze pe piata, dar sa se si întareasca pe aceasta pozitie, problemele culturii business-ului sunt strâns legate de cultura corporativa. La sfârsitul acestui mileniu, cultura companiilor este determinata de cele mai dese ori ca fiind "mecanistica ". Organizatia este privita prin analogie cu mecanismele, elementele de actiune ale carora sunt niste "surubase" speciale. Lucratorii-piese trebuie sa corespunda exact locului si specificului muncii lor. Nu exista posibilitatea ca sa treci treptat la cultura organizationala. În conditiile dure ale concurentei, nu exista surse financiare disponibile si nici timp pentru implementarea treptata a acesteia. Angajatul trebuie sa se conduca de principiile organizatiei în tot ce întreprinde.
Dezvoltarea oricarei organizatii poate fi comparata cu dezvoltarea unui organism viu cu ciclurile sale de viata (nastere, crestere, stabilizare,cadere). Ciclul de viata al organizatiei se poate încheia cu dezintegrarea organizatiei sau cu reanimarea ei. Problema culturii organizationale sau corporative, de obicei apare în faza de crestere rapida a organizatiei, când se creeaza noi structuri, departamente. Persoanele ce activeaza în cadrul organizatiei sunt entuziasmati. Ei poarta aceasta cultura.
Ea creste, apar oameni noi, cu propriile valori. Foarte des se întâmpla ca organizatiile încep sa creasca prin cumpararea altor companii: pe lânga compania-mama apar companii-fiice.
Este posibila o impresie despre o organizatie ca despre o personalitate integra. Se stie ca pentru a a crea necesitati de nivel superior trebuiesc în primul rând satisfacute necesitatile nivelului inferior. Aplicata unei organizatii, situatia este analoaga. Ea poate fi concentrata la diferite nivele ale unei atare piramidei, ceea ce reprezinta un indicator al nivelului de dezvoltare a culturii corporative. Daca organizatia se orienteaza la nivelul "traieste si lasa-i si pe altii sa traiasca"- prevaleaza cerintele sociale. Un nivel mai înalt de dezvoltare este atunci când organizatia sustine profesionistii. În acest caz ies în evidenta colaboratorii care activeaza mai performant. Aici apar situatii de concurenta pentru cresterea nivelului profesional al lucratorilor. Cel mai înalt nivel este atunci când organizatia asigura nu numai sustinerea psihologica si stimuleaza cresterea nivelului de profesionalism, dar si creaza un mediu în care nu poti sa nu progresezi. În acest caz, are loc un nivel maximal de autorealizare.
Notiunea de "etica de afaceri" se intercaleaza strâns cu notiunea de "cultura corporativa", care în întreaga lume devine un factor primordial al succesului în afaceri.
Cultura corporativa este un sistem de valori si convingeri, care sunt împartasite de toti lucratorii unei firme, care determina comportamentul acestora si caracterul activitatii organizatiei.
Printre principalele componente ale reputatiei firmei -este denumirea ei. Se considera ca denumirea-nu e chiar atit de importanta. Se intilneste este un asortiment variat de denumiri lungi, fara culoare, caraghiaose, neclare, greu de pronuntat, iar uneori chiar absurde. Printre altele in occident, fondatorii deseori anunta concurs si platesc bani grei pentru o denumire reusita. E necesar de stiut ca exista mai multe principii si abordari, dupa care e posibil sa alegi denumirea firmei. Sunt mai multe metode de alegere a denumirii firmei: functional ("Constructor", "Stomatolog"), in imagine: ("Alfa, Vega, Pegas"), Dupa numele fondatorului ("Sviridol, Mistubishi"), abrevierea denumirii intregi a firmei ("Asco" "IBM" "ABC") in afara de aceasta se folosesc diferite expresii, denumiri geografice, etc. Fiecare metoda isi are avantajele si dezavantajele sale. Deci, primele doua sunt cel mai usor asimilate de catre populatie dar foarte posibil vor fi folosite de firmele noi, creând confuzie si dezorientindu-i pe consumatori. Denumirea firmei si productia ei formeaza oamenilor o atitudine specifica prin sonoritatea ei. Persoana citeste textul dar percepe sonoritatea cuvintelor, unele cuvinte suna usor altele dur si neplacut.
Pentru imaginea firmei o importanta deosebita o are atmosfera si aparenta oficiului. Daca creaza o senzatie placuta, jumatate din succesul firmei este asigurat.
Un atribut deosebit de necesar, sau 'Oglinda' oficiului este secretarul. Este una din persoanele cheie, pentru ca anume de ea depinde nu doar prima impresie despre firma, dar si o formare corecta a documentelor, instiintarea la timp despre viitoarea intilnire de afaceri, comunicarea culta, hotarita dar tacticoasa cu clientii.
Pentru imaginea intreprinderii o importanta deosebita o are nivelul si caracterul relatiilor cu societatea. Specialistul in domeniul 'Public Relations' Sam Bluk considera ca: aceasta este arta si stiinta, atingerea armoniei prin intelegere, bazata pe adevar si informare totala. Ajustata la conditiile contemporane, public relations poate fi privita ca arta si stiinta crearii in societate a imaginii de afaceri a firmei fundamentata pe o informatie destul de veridica, si operativa.
Multe companii si firme, au deja relatii bine stabilite cu presa , dar nu rareori le scapa alte directii importante de lucru in aceasta sfera. Cele mai bune rezultate, de regula sunt obtinute de acele companii care au un plan de lucru in Public relationeaza foarte minutios, elaborat, care asigura interdependenta dintre toate directiile de baza si e realizat fara devieri. La baza Public relations sta organizatia, comunicarea la toate nivelele - de la guvern pina la consumator. Pot fi recomandate urmatoarele reguli ale comunicarii efective:
·        mereu cereti informatia deplina
·        orice mesaj trebuie sa fie simplu si clar
·        nu exagerati, nu umflati pretul
·        nu uitati ca jumatate din auditoriul dumneavoastra sunt femeile
·        alcatuiti mesaje captivante, nu lasati locul plictiselii, banalitatii.
·        urmariti modul de comunicare, nu trebuie sa fie prea alambicat, inflorit , prea extravagant - nu economisiti timp pentru a afla parerea societatii.
Succesul in activitatea de piata a firmei, prin urmare se deduce din capacitatea ei de a-si crea propria cultura. Aceasta poate fi ajutata de o disciplina stricta a urmatoarelor principii: convingerea in corectitudinea actiunilor, ce duce la propunerea unor anumite scopuri in limitele acestei pozitii, (abordari); respectarea de toti salariatii a valorilor etice comune; politica de asigurare cu sarcini; cresterea diversitatii si caracterului creativ al angajatilor, stimulare diversa si permanenta, dezvoltarea carierei in corespundere cu posibilitatile si nevoile firmei, participarea personala a salariatului la luarea deciziilor, dezvoltarea culturii firmei.
Mai jos sunt prezentate unele recomandari, de care trebuie de tinut cont in formarea vastei notiuni de cultura corporativa (cultura de afaceri):
·        creati-va o deprindere: totul cu ce aveti tangente, este necesar de a aprecia din punctul de vedere al avantajelor pentru afacerea dumneavoastra, dar, in acelasi timp, e necesar de a tine cont si de interesele pertenerului;
·        mereu indepliniti promisiunile la timp; daca nu ati reusit sa o faceti, nu va justificati, ci stabiliti un termen nou si onorati-va obligatiile;
·        fiti atent si obiectiv referitor la propunerile, care nu prezinta interes pentru afacere, nu le respingeti cu brutalitate, ci delicat;
·        fiind increzut in puterile sale, nu fiti prea sigur pe sine si infumurat;
·        nimic nu compromite in egala masura un intreprinzator, decit o clipa de zapaceala;
·        nu uitati ca parerea sau pozitia dumneavoastra nu intotdeauna este cea mai optimala, exista si alte variante si pozitii, care pot fi reusite;
·        nu lasati fara studiu minutios nici un caz de insucces sau eroare;
·        in comunicarea cu oamenii e necesar de a invata sa intelegi nu doar aceea, ce a fost spus, dar si aceea, ce a ramas neexpus;
·        in procesul de munca tineti cont de trei de "nu": nu fiti iritat, nu va pierdeti cumpatul, nu va descentralizati;
·        fiti rabdator fata de defectele altor persoane (daca aceste defecte nu influenteaza negativ asupra activitatii dumneavoastra);
·        tineti minte ca puteti supara o persoana nu doar prin intermediul cuvintelor, deseori gesturile, pozitia corpului, mimica sunt mult mai relevante;
·        evitati discutiile cu o tonalitate aroganta, categorica, excesiv increzuta in sine, aceasta denota supraestimarea propriei personalitati si dispretul fata de lumea inconjuratoare;
·        nu lasati fara atentie faptul, ca nimic nu e mai dureros si mai greu de suportat pentru o persoana, decit umilirea; aceasta niciodata nu se uita si nu se iarta; nu procedati in mod nedrept, aceasta intotdeauna supara persoanele;
·        e necesar de a atrage o deosebita atentie aspectelor nemateriale, greu sesizabile, ale procesului si arealului organizational; unele propuneri si idei valoroase, adinc inradacinate in mentalitatea unor persoane, pot cere unele schimbari complicate si de lunga durata in sistemul si structura de administrare; cultura este calea spre cunoasterea laturii organizationale ascunse;
·        luati o pozitie sceptica fata de propunerile de a transforma rapid cultura organizationala;
·        accentuati pentru lucratori importanta simbolurilor organizationale de baza (denumirea companiei, lozinca, logo-ul etc.);
·        periodic implimentati ritualuri organizationale noi pentru a intari cultura organizationala;
·        in activitatea cotidiana, realizati ideile abstaracte nemijlocit si spontan; e necesar ca managerul sa constientizeze idealurile, ce trebuiesc promovate de el, si metodele, cu ajutorul carora aceste idealuri vor fi transmise pina la nivelele ierarhice inferioare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu