Etica si cultura în afaceri
Viata ne-a convins ca
problemele eticii afacerilor nu pot fi rezolvate fara a raspunde initial la
întrebarile culturii business-ului si anume la cultura unei companii concrete.
Cultura în afaceri, careia îi este caracteristic un mod specific de
interpretare a evenimentelor, emotiilor, modelelor de comportament, devine tot
mai pragmatica si mai spontana ca si însasi viata.
Pentru o companie
moderna care are ca scop nu doar sa se lanseze pe piata, dar sa se si
întareasca pe aceasta pozitie, problemele culturii business-ului sunt strâns
legate de cultura corporativa. La sfârsitul acestui mileniu, cultura
companiilor este determinata de cele mai dese ori ca fiind "mecanistica
". Organizatia este privita prin analogie cu mecanismele, elementele de
actiune ale carora sunt niste "surubase" speciale. Lucratorii-piese
trebuie sa corespunda exact locului si specificului muncii lor. Nu exista
posibilitatea ca sa treci treptat la cultura organizationala. În conditiile
dure ale concurentei, nu exista surse financiare disponibile si nici timp
pentru implementarea treptata a acesteia. Angajatul trebuie sa se conduca de
principiile organizatiei în tot ce întreprinde.
Dezvoltarea oricarei
organizatii poate fi comparata cu dezvoltarea unui organism viu cu ciclurile
sale de viata (nastere, crestere, stabilizare,cadere). Ciclul de viata al
organizatiei se poate încheia cu dezintegrarea organizatiei sau cu reanimarea
ei. Problema culturii organizationale sau corporative, de obicei apare în faza
de crestere rapida a organizatiei, când se creeaza noi structuri, departamente.
Persoanele ce activeaza în cadrul organizatiei sunt entuziasmati. Ei poarta
aceasta cultura.
Ea creste, apar
oameni noi, cu propriile valori. Foarte des se întâmpla ca organizatiile încep
sa creasca prin cumpararea altor companii: pe lânga compania-mama apar
companii-fiice.
Este posibila o
impresie despre o organizatie ca despre o personalitate integra. Se stie ca
pentru a a crea necesitati de nivel superior trebuiesc în primul rând
satisfacute necesitatile nivelului inferior. Aplicata unei organizatii,
situatia este analoaga. Ea poate fi concentrata la diferite nivele ale unei
atare piramidei, ceea ce reprezinta un indicator al nivelului de dezvoltare a
culturii corporative. Daca organizatia se orienteaza la nivelul "traieste
si lasa-i si pe altii sa traiasca"- prevaleaza cerintele sociale. Un nivel
mai înalt de dezvoltare este atunci când organizatia sustine profesionistii. În
acest caz ies în evidenta colaboratorii care activeaza mai performant. Aici
apar situatii de concurenta pentru cresterea nivelului profesional al
lucratorilor. Cel mai înalt nivel este atunci când organizatia asigura nu numai
sustinerea psihologica si stimuleaza cresterea nivelului de profesionalism, dar
si creaza un mediu în care nu poti sa nu progresezi. În acest caz, are loc un
nivel maximal de autorealizare.
Notiunea de
"etica de afaceri" se intercaleaza strâns cu notiunea de
"cultura corporativa", care în întreaga lume devine un factor
primordial al succesului în afaceri.
Cultura corporativa este un sistem de
valori si convingeri, care sunt împartasite de toti lucratorii unei firme, care
determina comportamentul acestora si caracterul activitatii organizatiei.
Printre
principalele componente ale reputatiei firmei -este denumirea ei. Se considera
ca denumirea-nu e chiar atit de importanta. Se
intilneste este un asortiment variat
de denumiri lungi, fara culoare, caraghiaose, neclare, greu de pronuntat, iar
uneori chiar absurde. Printre altele in occident, fondatorii deseori anunta
concurs si platesc bani grei pentru o denumire reusita. E necesar de stiut ca
exista mai multe principii si abordari, dupa care e posibil sa alegi denumirea
firmei. Sunt mai multe metode de alegere a denumirii firmei: functional
("Constructor", "Stomatolog"), in imagine: ("Alfa,
Vega, Pegas"), Dupa numele fondatorului ("Sviridol,
Mistubishi"), abrevierea denumirii intregi a firmei ("Asco"
"IBM" "ABC") in afara de aceasta se folosesc diferite
expresii, denumiri geografice, etc. Fiecare metoda isi are avantajele si
dezavantajele sale. Deci, primele doua sunt cel mai usor asimilate de catre
populatie dar foarte posibil vor fi folosite de firmele noi, creând confuzie si
dezorientindu-i pe consumatori. Denumirea firmei si productia ei formeaza
oamenilor o atitudine specifica prin sonoritatea ei. Persoana citeste textul
dar percepe sonoritatea cuvintelor, unele cuvinte suna usor altele dur si
neplacut.
Pentru imaginea
firmei o importanta deosebita o are atmosfera si aparenta oficiului. Daca
creaza o senzatie placuta, jumatate din succesul firmei este asigurat.
Un atribut deosebit de necesar, sau
'Oglinda' oficiului este secretarul. Este una din persoanele cheie, pentru ca
anume de ea depinde nu doar prima impresie despre firma, dar si o formare
corecta a documentelor, instiintarea la timp despre viitoarea intilnire de
afaceri, comunicarea culta, hotarita dar tacticoasa cu clientii.
Pentru imaginea
intreprinderii o importanta deosebita o are nivelul si caracterul relatiilor cu
societatea. Specialistul in domeniul 'Public Relations' Sam Bluk considera ca:
aceasta este arta si stiinta, atingerea armoniei prin intelegere, bazata pe
adevar si informare totala. Ajustata la conditiile contemporane, public
relations poate fi privita ca arta si stiinta crearii in societate a imaginii
de afaceri a firmei fundamentata pe o informatie destul de veridica, si
operativa.
Multe companii si
firme, au deja relatii bine stabilite cu presa , dar nu rareori le scapa alte
directii importante de lucru in aceasta sfera. Cele mai bune rezultate, de
regula sunt obtinute de acele companii care au un plan de lucru in Public
relationeaza foarte minutios, elaborat, care asigura interdependenta dintre
toate directiile de baza si e realizat fara devieri. La baza Public relations
sta organizatia, comunicarea la toate nivelele - de la guvern pina la
consumator. Pot fi recomandate urmatoarele reguli ale comunicarii efective:
· mereu cereti informatia deplina
· orice mesaj trebuie sa fie simplu si
clar
· nu exagerati, nu umflati pretul
· nu uitati ca jumatate din auditoriul
dumneavoastra sunt femeile
· alcatuiti mesaje captivante, nu
lasati locul plictiselii, banalitatii.
· urmariti modul de comunicare, nu
trebuie sa fie prea alambicat, inflorit ,
prea extravagant - nu economisiti timp pentru a afla parerea societatii.
Succesul in
activitatea de piata a firmei, prin urmare se deduce din capacitatea ei de a-si
crea propria cultura. Aceasta
poate fi ajutata de o disciplina stricta a urmatoarelor principii: convingerea
in corectitudinea actiunilor, ce duce la propunerea unor anumite scopuri in
limitele acestei pozitii, (abordari); respectarea de toti salariatii a
valorilor etice comune; politica de asigurare cu sarcini; cresterea
diversitatii si caracterului creativ al angajatilor, stimulare diversa si
permanenta, dezvoltarea carierei in corespundere cu posibilitatile si nevoile
firmei, participarea personala a salariatului la luarea deciziilor, dezvoltarea
culturii firmei.
Mai jos sunt
prezentate unele recomandari, de care trebuie de tinut cont in formarea vastei
notiuni de cultura corporativa (cultura de afaceri):
· creati-va o deprindere: totul cu ce
aveti tangente, este necesar de a aprecia din punctul de vedere al avantajelor
pentru afacerea dumneavoastra, dar, in acelasi timp, e necesar de a tine cont
si de interesele pertenerului;
· mereu indepliniti promisiunile la
timp; daca nu ati reusit sa o faceti, nu va justificati, ci stabiliti un termen
nou si onorati-va obligatiile;
· fiti atent si obiectiv referitor la
propunerile, care nu prezinta interes pentru afacere, nu le respingeti cu
brutalitate, ci delicat;
· fiind increzut in puterile sale, nu
fiti prea sigur pe sine si infumurat;
· nimic nu compromite in egala masura
un intreprinzator, decit o clipa de zapaceala;
· nu uitati ca parerea sau pozitia
dumneavoastra nu intotdeauna este cea mai optimala, exista si alte variante si
pozitii, care pot fi reusite;
· nu lasati fara studiu minutios nici
un caz de insucces sau eroare;
· in comunicarea cu oamenii e necesar
de a invata sa intelegi nu doar aceea, ce a fost spus, dar si aceea, ce a ramas
neexpus;
· in procesul de munca tineti cont de
trei de "nu": nu fiti iritat, nu va pierdeti cumpatul, nu va
descentralizati;
· fiti rabdator fata de defectele
altor persoane (daca aceste defecte nu influenteaza negativ asupra activitatii
dumneavoastra);
· tineti minte ca puteti supara o
persoana nu doar prin intermediul cuvintelor, deseori gesturile, pozitia
corpului, mimica sunt mult mai relevante;
· evitati discutiile cu o tonalitate
aroganta, categorica, excesiv increzuta in sine, aceasta denota supraestimarea
propriei personalitati si dispretul fata de lumea inconjuratoare;
· nu lasati fara atentie faptul, ca
nimic nu e mai dureros si mai greu de suportat pentru o persoana, decit
umilirea; aceasta niciodata nu se uita si nu se iarta; nu procedati in mod
nedrept, aceasta intotdeauna supara persoanele;
· e necesar de a atrage o deosebita
atentie aspectelor nemateriale, greu sesizabile, ale procesului si arealului
organizational; unele propuneri si idei valoroase, adinc inradacinate in
mentalitatea unor persoane, pot cere unele schimbari complicate si de lunga
durata in sistemul si structura de administrare; cultura este calea spre
cunoasterea laturii organizationale ascunse;
· luati o pozitie sceptica fata de
propunerile de a transforma rapid cultura organizationala;
· accentuati pentru lucratori
importanta simbolurilor organizationale de baza (denumirea companiei, lozinca,
logo-ul etc.);
· periodic implimentati ritualuri
organizationale noi pentru a intari cultura organizationala;
· in activitatea cotidiana, realizati
ideile abstaracte nemijlocit si spontan; e necesar ca managerul sa
constientizeze idealurile, ce trebuiesc promovate de el, si metodele, cu
ajutorul carora aceste idealuri vor fi transmise pina la nivelele ierarhice
inferioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu