Ideile
pedagogice ale marilor ginditori si pedagogi ai trecutului despre educatie si
dezvoltarea copilului
Ideile pedagogice au aparut din cele mai vechi
timpuri, de cind omenirea a simtit necesitatea educetiei generatiei tinere.
Aceste idei erau transmise oral, de la o generatie la alta, si adesea
sintetizau observatiile profunde asupra diferitelor aspecte ale fenomenului educativ.
Filosoful Greciei Antice Socrate-a recunoscut metoda
cunoasterii adevarului cu ajutorul intrebarilor
provocate. Pina in zilele noastre acest procedeu este numit Metoda
socratica sau Conversatia euristica. In conversatiile sale Socrate tindea sa
provoace la elevi tendinta pentru moralitate. Metoda socratica de instruire
devine temelia intelepciuni.
Democrit a expus idei despre educatia si
dezvoltarea copiilor. In procesul instruirii el pune accent pe dezvoltarea
gindirii copilului, curiozitatii,
exercitarii permanente, indeosebi in munca.
Marele cugetator al Greciei Antice Platon in
numeroasele sale lucrari, in deosebi in tratatele “Statul” si “Legile” a expus
sistemul pedagogic de instruire si educatie a cetatenilor. Platon a propus
urmatoarea organizare a invatamintului:
·
de la 3 la 6 ani copii sunt adunati pentru jocurile in comun sub conducerea
femeilor;
·
de la 6 la 12 ani copii invata a citi, a scrie, a numara,
a cinta la instrumente muzicale in scolile de stat;
·
de la 12 la 16 ani tineri invata in palestre-scoli unde
se acorda o mare atentie dezvoltarii fizice armonioase;
·
de la 16 ani o atentie deosebita se acorda obiectelor ca:
aritmetica, astronomia, geometria, ce contribuie la pregatirea militara.
Filosoful Aristotel ce a dezvoltat
teoria educatiei cetatenilor liberi. El deosebea 3 perioade principalele
virsta:
·
de la naster la 7 ani;
·
de la 7 ani la 14 ani;
·
de la 14 ani la 21
de ani;
De odicei,
in scoala tinerii invatau patru obiecte: gramatica, desenul, gimnastica,
muzica. O atentie aparte se acorda educatiei fizice si intelectuale.
Oratorul si pedagogul Romei Antice Marcus Fabius
Quintilianus a scris 12 volume Despre educarea oratorului, unde si-a expus opiniile pedagogiece
desre dezvoltarea, instruirea si educatia copiilor.
Quintilianus acorda o atentie deosebita educatiei
precolare. El considera ca edcarea oratorului incepe de le virsta frageda si
recomanda ca copii sa fie special educati in scopul dezvoltarii corecte a
vorbirii, Quintilianus considera jocul cel mai eficient mijfloc de educatie.
In
istoria gindirii pedagogice un loc de frunte ii
revine marelui pedagog ceh Jan Amos Comenius care a argumentat
teoria instruirii si educatiei ca sistem a cunostintelor stiintifice.
El a aratat ca dezvoltarea copulului se face in
patru stadii,stabilind pentru fiecare dintre acestaea un anumit sistem de educatie si invatamint:
·
de la naster la 6 ani – scoala materna;
·
de la 6 la 12 ani – scoala elementara;
·
de la 12 la 18 ani – scoala latina sau colegiul;
·
de la 18 la 24 ani – academia;
O insemnatate deosebita pentru dezvoltarea scolii,
a gindirii pedagogice a avut si are
celebra sa opera Didactica magna, ultimul capitol al cartii se numeste In ce
mod parintii trebue sa-i pregateasca pe copii
pentur scoala.
Cel mai experimentat cel mai fidel pe plan pedagogic cerintele societatii engleze a fost
John Locke. Ctiteva cugetari asupra
educatiei constitue principala lui opera de pedagogie, in care isi expune conceptia asupra educatiei si
scopului ei, despre dezvoltarea omuului din puncte de vedere fizic, moral si
intelectual despre metodele si mijloacele de educatie.
In conceptia lui John Locke educatia trebue sa formeze din tinar un om inzestrat cu
simt practic, care sa stie sa-si conduca bine afacerile, sa priveasca departe in
viitor si sa aspire la o pozitie cit mai inalta pe scara sociala.
Educatia fizica consta in conceptia sa din
execitii de miscare, calarie si dans,
educatia intelectuala urma sa fie indeplinita sub
conducerea unui perceptor, educatia morala ocupa in gindire pedagogica a
lui John
Locke un loc foarte important.
I.H.Pestalozzi
sustine ideea autodezvoltarii fortelor din om,
potrivit careia fiecare aptitudine are
tendinta de a se dezvolta, de a iesi din starea de inertie si de a deveni o
forta in actiune.
I.H.Pestalozzi a elaborat teoria invatamintului
elementar primar. Portrivit ideilor
sale, invatatorul are o dubla sarcina: Asigurarea unui volum de cunostinte si dezvoltarea capacitatilor intelectuale. Pestalozzi
a apreceat invatatorul si a demonstrat de ce calitati trebue sa dispuna acesta:
pregatire stiintifica si didactica, iubire sincera fata de copii, o buna
capacitate de organizare a munci sale educative.
Un loc de frunte printre ideile pedagogice ale
trecutului il ocupa Robert Owen socialist utopist englez. El a acordat o insemnartate mare
intuitiei in educatie si instruire. In acest scop camerele pentru ocupatiile
copiilor erau amenajate cu
tablouri, imagini, ce le trezea copiilor curiozitatea. Dupa 6 ani copii
plecau la scoala – baietii si fetele
impreuna, Owen prevedea pentru ei o instruire unica.
Frobel a organizat la
Blankemburg in Turingia primul institut de educatie a copiilor prescolari dindu-i denumirea gradinita de copii. El considera pe buna dreptate ca jocul dezvolta posibilitatile creatoare
ale copilului fiind activitatea cea mai potrivita pentru copilarie, la fel are
meritul de a elabora in mod minutios sitemul educatiei prescolare si metodica
organizarii vietii copiilor in gradinita.
Pedagogul rus K.D.Usinki credea ca e necesar ca pedagogia sa se
constitue ca o disciplina teoretica
intemeiata pe baza cercetarilor tuturor stiintelor care se ocupa de om si pe experienta practica. El a
dezvoltat teoria principiului intuitiei, sutinind ca in procesul de invatamint
pedagogul trebue sa aplice acest
principiu nu numai asigurind contactul elevilor cu obiectele sa imaginile lor
in clasa ci si prin apelul la reprezentarile
formate prin contactul anterior cu lumea.
In activitatea sa L.N.Tolstoi sa condus de
principiul ca creatia copilului, potentialul sau intelectual sunt bazate pe
reflectarea fenomenelor ale mediului
inconjurator. Un principiu al conceptiei
sale pedagogice a fost acela al respectarii individualitati si libertatii copilului.
Sistemul pedagogic al lui Maria Montessiori cuprindea numeroase idei valoroase ea accentua
necesitatea cunoasterii de catre pedagog a legitatilor de dezvoltare a
copilului. In sistemul ei este minimalizat rolul educatorului acordindu-se o importanta
exagerata autoeducarii copiilor. Montessiori a organizat la Roma si in alte
orase casa dei bambini pentru copiii omenilor saraci unde a aplicat principile
sale educative.
Ideile progresiste din epocile trecute despre educatia copiilor au
contribuit la imbogatitea fondului de idei pedagogice, dar din lipsa conceptii
filosofice unitare ele nu s-au putut constitui intr-un sistem inchegat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu