O importanta deosebita are etica,
respectarea normelor etice in relatia dintre conducere si subordonati.
Etica managementului in ultimul timp trece
prin metamorfoze serioase. Aceasta este legat de revederea valorilor,
constientizarea faptului ca problemele prezentului si viitorului nu se pot
realiza dupa principiul trecutului
In prezent unele calitati cum sunt:
supunerea, ierarhia, disciplina, cariera, puterea, centralizarea nu sun
actuale. Pe primul plan apar calitati ca autodeterminarea, spiritul de echipa,
participarea, orientarea catre cerere, creativitate, spiritul inovator,
flexibilitate, decentralizarea.
Antreprenorul-conducator este in primul
rând leader cu capacitate de a influienta asupra oamenilor si colectivului, de
a-i directiona catre lucru efectiv, catre atingerera scopurilor prpuse. Succesul
oricarui leader depinde de calitatile lui personale, de stilul activitatii
sale, cu alte cuvinte de maniera conduitei in raport cu subalternii, de
abilitatea de a-i influenta.
Exista doua directii de baza ale stilului
de conducere.
Prima se caracterizeaza prin nivelul minim
cu care managerul deleaga imputernicirile sale, tendinta sa de a atinge scopul
pus cu orice pret, de a nu avea incredere in angajati. Alta caracteristica ar
fi tendinta leader-ului de a-si atinge scopurile creand o atmosfera de neincredere.
Leader-ul autoritar este independent,
poseda o autoritate puternica pe care o impune fara nici o ezitare. Acest tip
de conducator îi determina pe lucratori sa considere ca terminarea programului
de lucru este o adevarata evadare. Lucratorii au putine ambitii, tind a se
debarasa de responsabilitati, preferând sa fie condusi si aparati, la
necesitate. In astfel de cazuri este evident ca pentru a face angajatul sa
lucreze este nevoie de a-l presa si controla cu strictete, amenintindu-l cu
pedeapsa. Conducatorul autoritar centralizeaza maximal imputernicirile, nu
permite ca angajatii sa ia decizii, concentreaza in propriile miini toate
puterea, foloseste des presiuni psihologice. Dar nu este exclus ca el sa
manifeste grija fata de angajatii sai, de bunastarea lor.
Leader-ul democratic trateaza angajatii sai
intr-un mod diferit. El accepta munca angajatilor ca un proces propriu-zis. In
conditiile normale de munca angajatii iau asupra lor o parte din
responsabilitati. Ei apreciaza aportul lor la activitatea întreprinderii si
liber folosesc autocontrolul si controlul daca urmeaza o remunerare
corespunzatoare.
De aceea leader-ul democratic in
activitatea cu oamenii recurge la constiinta, rusine si onestiate, urmareste
acele scopuri care sunt puse in fata. Acest conducator aduce la acelasi numitor
scopurile angajatilor sai cu scopurile intreprinderii. Cu cât corespondenta
este mai inalta cu atit mai mult angajatul este mai responsabil, cu atit mai
mult munceste mai bine, demonstreaza responsabilitatea pentru lucrul in
colectiv, astfel apar mai putine divergente si conflicte cu conducerea, ceea ce
presupune ca rezultatul muncii este mai mare.
Pentru activitatea firmei, unde predomina
stilul democratic al managerului, sunt caracteristice nivelul inalt de
decentralizare, participare activa a angajatilor in elaboarea si luarea
deciziilor. Se creeaza conditii, astfel ca obligatiile nu par o povara pentru
angajati, ei isi considera munca lor demna si prestigioasa.
Stilul democratic de conducere presupune
faptul ca angajatii in mod responsabil rezolva majoritatea problemelor, neavind
nevoie de consimtamintul patronului si nu recurg la el de fiecare data pentru
un sfat sau o permisiune. Dar pentru realizarea practica a acestui stil de
conducere e necesara o munca scrupuloasa si indelungata a conducatorilor pentru
crearea atmosferei de incredere, deschidere, respect si spirit de colectiv.
Experienta ne arata ca in cazul unei
conduceri autoritare uneori se
poate realizeaza o cantitate mai mare de munca decit in cazul conducerii
democratice. Insa drept plata servesc motivatia redusa, o originalitate
neînsemnata a hotaririlor, incordare moral-psihologica in firma, in
compartimentele ei, agresiviatea angajatilor care tind sa fie aidoma sefului.
Astfel de intreprinderi presupun un leader puternic, dar marea majoriate a
colaboratorilor sunt stresati, sunt dependenti de post si pot fi influentati
doar pina la un moment. Exista si metode de conducere de tranzitie, care imbina
elementele atit primului cit si celui de-al doilea stil. Astfel se intîlnesc 4
metode de conducere: autoritar-exploatatoare, autoritar-binevoitoare,
consultativ-democratica, colectiva.
Prima metoda se caracterizeaza prin faptul
ca conducatorul nu are incredere in subalterni, mereu ii ameninta cu pedeapsa.
Toate problemele le hotaraste de unul singur, dandu-le angajatilor doar ordine
si indicatii. Parerea colaboratorilor putin il intereseaza, in cel mai bun caz
el le va explica ce si cum trebuie de facut. Hotaririle unui astfel de
conducator angajatii la primesc ca unele impuse din exterior. De aceea ei
discuta critic orice hotarire a lui, chiar daca e corecta. Ordinele le
indeplinesc pasiv, iar daca hotaririle se dovedesc a fi gresite, atunci bucuria
rautacioasa nu are limite. In colectiv se instaureaza o atmosfera negativa.
Unii angajati asteapta greselile conducatorului, pentru a demonstra
perspicacitatea proprie si propria competenta in afacerile firmei.
In firmele, unde s-a acceptat metoda
autoritar-exploatatoare de conducere, angajatii se simt jigniti, intrucat
parerea, experienta, cunostintele lor sunt ignorate de catre conducere.
Subalternii se deprind a fi doar executanti, in constiinta lor se intiparesc
stereotipuri de tipul "lucrul meu e mic".
Conducatorul care a luat o hotarire singur,
isi asuma responsabilitatea pentru posibilele esecuri. Astfel de conducator,
deseori, nu-si de seama de propriile erori in circumstantele create. Angajatii
actioneaza în mod pasiv. Subalternii, desi observa greselile conducatorului, si
stiu cauzele lor, prefera sa taca.
In cazul acestui tip de conducere pretul
erorii e dublu - pierderile economice din cauza hotaririlor eronate si
traumarea psihologica a angajatilor din cauza relatiilor personale tensionate
ale colectivului si conducatorului.
A doua metoda de conducere - autoritar-binevoitoare
- se reflecta in faptul ca conducatorul este increzator in propriile forte, iar
fata de angajati manifesta indulgenta. Pericolul pedepsei exista, dar nu
prevaleaza. Un astfel de conducator pentru luarea hotaririi, are in vedere
parerile anumitor subalterni, este gata sa le acorde o oarecare independenta,
dar sub un strict control, si in conditiile cand politica firmei este
respectata. O astfel de
atitudine nu exclude neincrederea conducatorului in personal. Uneori el este
interesat de parerea lor, pentru a o nega si a demonstra inca o data propria
superioritate, fapt ce creeaza situatii conflictuale.
A treia metoda : consultativ-democratica.
Conducatorul, intr-o masura insemnata, are incredere in subalterni, tinde a
utiliza constructiv ideile lor, colaboreaza cu ei. Analizeaza atent toate
punctele de vedere ale angajatilor, neacordand statut preferential unora,
elaboreaza o pozitie comuna si in baza acesteia formuleaza propria parere.
Subalternii raman satisfacuti de faptul ca parerile lor stau la baza hotaririi
finale, sunt impresionati de posibilitatea acordarii unui ajutor important
conducerii. In situatia data responsabilitatea personalului este confirmata de
sustinerea morala a subalternilor. Totusi hotaririle principale se iau doar de
managerii nivelului superior. Printre metodele utilizate in relatiile cu
angajatii se acorda prioritate stimularii, destul de rar folosindu-se
pedepsele.
A patra metoda - colectiva - se caracterizeaza prin faptul ca
managerul are totala incredere in subordonatii sai in privinta tuturor
problemelor. Asculta binevoitor parerile acestora, organizeaza diferite
schimburi de idei, de experiente. Atrage subalternii catre realizarea
diferitelor scopuri ale firmei si controleaza realizarile.
Un conducator abil acorda importanta
problemelor ce tin de personal. Aceasta raspunde dorintelor personalului care
asteapta de la conducator ajutor si suport in toate problemele.
Fiecare din metodele de mai sus poate fi
orientata fie spre munca, fie spre om. Conducatorul orientat spre munca cauta
rezolvarea problemelor in conformitate cu principiile tehnice si remunereaza
lucratorii pentru atingerea rezultatelor performante. Conducatorul orientat
spre om, in primul rind se intereseaza de problemele subalternilor, tinde spre
marirea productivitatii muncii prin intermediului perfectionarii relatiilor
umane. Pune accent pe ajutorul reciproc, pe participarea maximala a
lucratorilor in afacerile firmei, totalmente ia in consideratie nevoile
subalternilor, ii ajuta sa rezolve probleme personale, stimuleaza cresterea
profesionala, initiativa.
Care stil de coducere e optimal? Unii
considera stilul autoritar mai efectiv, deoarece el confirma puterea
patronului, largeste posibilitatile de actiune asupra subalternilor,
motivindu-i in atingerea scopurilor. Dar, in acelasi timp, conducatorul uita
deseori de nevoile subalternilor astfel incat problemele sociale actioneaza
negativ asupra relatiilor din colectiv si asupra activitatii firmei.
Cei ce sustin stilul democratic orientat
spre om sunt convinsi ca el asigura productivitatea maxima, deoarece salariatii se organizeaza si muncesc mai
eficient avand o participare interactiva. O impunere artificiala a metodelor de
lucru, deseori intilneste o respingere brusca si promta din partea angajatilor,
cu efecte negative asupra procesului muncii.
RECOMANDARI CU PRIVIRE LA
COMPORTAMETUL MANAGERILOR
Cele mai complicate probleme cu care se
confrunta managerii actuali sunt probleme de natura practica, de genul:
metodele de conducere în cadrul unei echipe de lucratori, unui colectiv;
probleme legate de stabilirea unor noi contacte de afaceri; situatiile
conflictuale, stresul si modalitatile de solutionare ale acestora. Experientele
demonstreaza ca sunt importante urmatoarele:
· concretizarea si formularea clara a
sarcinii ce urmeaza sa fie îndeplinita;
· alcatuirea unui plan detaliat, în
care vom evidentia cele mai importante actiuni pentru realizarea sarciniii;
· stabilirea raspunderi personale a
fiecarui lucrator pentru munca prestata;
· repartizarea sarcinilor în functie
de calificarea si capacitatile colaboratorului;
· efectuarea controlului asupra
indeplinirii sarcinilor.
Trebuie
avute in vedere urmatoarele recomandari:
· rezervati pentru fiecare actiune un
anumit timp;
· nu lasati pe mâine ceea ce puteti
face azi, mâine veti avea alte treburi de facut si nu le veti realiza pe
acestea;
· pretuiti nu numai propriul timp de
lucru, dar si pe cel al persoanelor din jur, educati-va obiceiul de a respecta
timpul; nu uitati ca a fost demonstrat de catre psihologi, ca persoana care
poseda un ceas interior, este detinatorul, de regula, a unui intelect sporit;
· nu întîrziati si cereti acelasi
lucru si de la membrii colectivului dumneavoastra;
· seara, înainte de a pleca de la
serviciu, alcatuiti un plan detaliat a sarcinilor de mîine, pentru ca înca de
dimineata sa puteti începe activitatea;
· evitati convorbirile telefonice
îndelungate, purtati discutii numai la nivel de afaceri, aveti grija de volumul
si tonalitatea vocii, nu va iritati, tineti minte ca nervozitatea si supararea
va vor rapii din timp si din energie;
· nu uitati ca întotdeauna exista
posibilitatea utilizarii eficiente a timpului. Timpul calatoriilor,
asteptarilor, poate fi ocupat cu citirea actelor sau cu alte activitati utile,
iar sfîrsitul zilei de munca poate fi incheiat cu o lucrare tehnica, ce nu
necesita un efort intelectual;
· sa aveti întotdeauna la îndemîna
obiecte de care va folositi în permanenta; puneti-le mereu la locul lor;
· nu faceti ceea ce poate fi facut si
de subalternul dumneavoastra sau secretara, nu va irositi timpul, pretuiti-va
ca un adevarat profesionist ce sunteti.
Pentru manager o deosebita importanta o au
deciziile corecte luate la timpul potrivit. Reguli universale aici nu sunt, dar
cîteva sfaturi pot fi date.
Inainte de a lua o decizie trebuie sa
primiti toata informatia legata de aceasta; nu luati nici o hotarîre daca
considerati ca exista anumite neclaritati.
Daca aveti suficient timp nu luati nici o
hotarîre deodata, analizati toate materialele referitoare la subiectul dat si
"traiti" cu ele cîteva zile, lasati hotarîrea sa se "coaca"
în cap, gînditi-va la problema permanent, dar nu va iritati; subconstientul
dumneavoastra va va "transmite" hotarîrea corecta, trebuie doar sa nu
ne încordam, si sa asteptam linistiti.
Straduiti-va sa gînditi logic atunci cînd
hotarîti ceva. Nu va permiteti sa va bazati pe emotii si pasiuni. Straduiti-va
sa priviti problema în mod obiectiv.
Revedeti toate variantele posibile de
solutionare a problemei si priviti-le pozitiv pe fiecare, nereliefand pe nici
una dintre ele.
Nu va straduiti sa luati o hotarîre care
sa-i multumeasca pe toti, asa ceva e imposibil. Daca decizia va fi luata în mod
obiectiv, oponentii dumneavoastra o vor marturisi. Nu uitati,
"cîstigatorii nu sunt criticati", ei sunt urmati, învingatorii sunt
detinatorii puterii si a autoritatii.
Oferiti-le sansa si colaboratorilor sa
decida, oferindu-le toate argumentele "pro" si "contra";
ascultati si pozitia lor.
Trebuie sa stiti sa riscati, dar fiti
foarte prudenti. Alegeti acea varianta care v-ar permite sa obtineti un profit
maxim, în caz de reusita, sau o paguba minima, în caz de nereusita.
Nu va fie frica sa comiteti erori. Daca ati
gresit fiti calmi. Straduiti-va sa nu fiti afectati în timpul activitatii la
firma iar toate obstacolele de la serviciu nu trebuie sa va descurajeze, ci sa
va activizeze pentru noi încercari de obtinere a succeselor. Mereu trebuie sa
detineti o încredere uriasa în propriile forte. Ţineti minte, ca toti
businessmanii de succes, au procedat la fel, au încercat, au gresit, dar
întotdeauna au mers înainte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu