Etica în negociere

Interesanta este întâmplarea despre Darrell Sifford, un editorialist contemporan de la un ziar din Philladephia. Pentru cei care-l admirau, Sifford era o figura parinteasca. Îi îndemna adesea pe oameni sa fie cinstiti si directi unii cu altii. Dar când i s-a ivit prima oara prilejul sa se tocmeasca, s-a simtit îndemnat s-o ia putin pe o alta cale. Apoi a scris despre acest subiect în articolele sale.
            Sifford si sotia sa locuiau în Minneapolis, Minnesota, într-un apartament de bloc. Sifford s-a hotarât odata sa se duca sa cumpere ceva pentru decorarea camerei lor de zi. Pe când se plimba pe langa vitrinele unui magazin de mobila cu pret redus, a vazut un glob pamântesc elegant, iluminat discret dinauntru. Globul era fixat pe un suport frumos întocmit, din lemn de cires. Sifford s-a îndragostit de îndata de glob.
            A intrat în magazin, unde i-a iesi imediat în cale un vânzator vârsnic, care l-a întrebat amabil: "Cum va putem ajuta?". "Ma intereseaza globul din vitrina", a raspuns el. "Pot sa ma uit la el?"
            Vânzatorul l-a condus la Sifford la vitrina ca sa vada globul de aproape. Când a întors spre el eticheta cu pretul Sifford s-a simtit de-a dreptul socat; globul costa 495 dolari.
"E mai scump decât sunt eu dispus sa platesc", a spun Sifford, clatinând din cap.
            Vânzatorul s-a aratat plin de întelegere si a început sa-i arate lui Sifford alte globuri, dar nici unul nu avea farmecul celui pe care-l vazuse la început. Dupa ce a exameniat alte globuri Sifford a spus ca-l doreste pe cel din vitrina dar ca nu are în nici un caz de gând sa dea pe el 495 dolari. Vânzatorul l-a întrebat pe Sifford daca locuieste în zona, iar Sifford i-a aratat cladirea în care locuia.
            "Atunci nu o sa fie nici un fel de problema", a spus vânzatorul. "Magazinul nostru ofera automat o reducere cumparatorilor care locuiesc în apropiere. Cum vi se pare pretul de 450 dolari ". "Mi se pare tot mare" a raspuns Sifford.
            Povesteste Sifford ca în acel moment a auzit o voce interioara care îl îndemna sa se târguiasca pentru obiectul cu pricina. Pâna atunci nu se târguise niciodata în magazine si considera întotdeauna ca tocmeala e o practica oarecum degradata potrivita pentru oamenii care fie nu au bani, fie sunt meschini. Dar fiindca era departe de orasul lui natal, Philadelphia, s-a gândit ca ar fi momentul sa faca si el o asemenea încercare. Gata cu dl Cumsecade!
            Sifford s-a întrebat o clipa daca nu ar merita sa "înconvoaie " un pic adevarul si si-a raspuns pe data ca da. A mers înainte.
            "Am vazut un glob la fel ca acesta într-un catalog cu reduceri de preturi. Acolo costa numai 325 dolari " a mintit Sifford. Daca va numiti magazin de vânzare la pret redus, cum de paracticati preturi atât de mari fata de catalogul acela?
            Vânzatorul a raspuns; " Noi avem costuri mai mari, dar sa va spun ce pot face, va vând globul cu 400 dolari. E un chilipir. Nu puteti gasi un pret mai bun în nici un alt magazin." "Atunci o sa-l cumpar din catalog." A raspuns Sifford prompt. "Scuzati deranjul!" si-a pornit-o spre usa.
            Vânzatorul a sarit imediat; "Stati asa, sa vorbesc cu seful!". S-a dus la sef si s-a întors în mai putin de un minut. "seful e într-o foarte buna dispozitie astazi, asa ca e de acord sa va dea globul pentru 350 dolari", a spus vânzatorul.
"Nu-mi convine nici asa " a raspuns Sifford dupa care s-a dus la globul de pamânt si s-a uitat atent la el. "Ia uitati-va aici! Are o crapatura jos, la baza. Este un produs cu defect! "
            Vânzatorul s-a uitat la stand. Era o zgârietura care de-abia se vedea. "N-am nici o idee cum s-a întâmplat asta" a spus el. Sifford spune ca vânzatorul abia ca zâmbea, cu o admiratie certa fata de tactica lui Sifford. "Noi nu tinem marfuri cu defecte. Stati ca ma duc sa vorbesc din nou cu seful."
            Dupa un minut, vânzatorul s-a întors "Da zau ca stiti cum sa va tocmiti domnule" i-a spus vânzatorul lui Sifford si i-a vândut globul cu 325 dolari. Sifford a dus cu mândrie globul acasa la sotie - si nu doar ca pe un simplu ornament!
            Sifford a facut, fara îndoiala, o afacere buna. Dar ca s-o faca a aplelat la o minciuna, cea despre catalogul de produse cu pret redus. Se poate spune ca a actionat etic ? E clar ca el asa socotea. Milioane de oameni din lumea întreaga ar fi uimiti daca le-am spune ca o astfel de minciuna aduce vreo atingere moralei. Când cumpara sau vând ceva, oamenii spun tot felul de lucruri ca sa-si pozitioneze convenabil solicitarile. Asa cum spune si aforismul grecului Anacharsis, de la începutul acestui capitol, oamenii procedeaza asa de mii de ani. În orice cultura, minciunile sunt, indiscutabil, o caracteristtica a vietii sociale.
            Un studiu întreprins în anii '90 de Harvard Business School a cerut unui grup de peste 750 de studenti MBA din toata lumea sa evalueze o lista lunga de tactici de negociere considerate discutabile. Tacticile mergeau de la jocul la cacealma în deschiderea negocierii, pâna la minciunile utilizate pentru a întari o pozitie de negociere si pâna la mituirea cuiva pentru a obtine informatii despre pozitia unui oponent. Studentii nu aveau nici o problema cu manevrele pe care investigatorii le considera tactici traditionale de negociere competitiva, de exemplu exagerarile privind oferta limita de negociere, cacealmalele din deschidere, limitarile de timp ori mentionarea unor oferte concurente. Ei aprobau pâna si promisiunea de a dezvolta o relatie viitoare în schimbul unor concesii concrete, chiar daca individul care o face n-are câtusi de putin o asemenea intentie.
            Prin urmare, ceea ce a facut Sifford pare sa se încadreze lesne în zona traditionala a tacticilor negocierii competitive, asa cum e definita ea în studiul cellor de la Harvard. Oare are rost sa contestam acest lucru?
            Poate ca nu. Dar multi oameni de buna credinta ar putea aprecia ca manevra lui Sifford pune probleme evidente de etica. El a apelat la o minciuna fatisa în scopul obtinerii unui avantaj personal. Pentru cei mai eficienti dintre negocietorii pe care profesorul Gerald Williams îi numeste "cooperanti", dorinta sincera de a "fi onest cu sine însusi" în negociere este un obiectiv motivatioanl important. Ei nu vad negocierea ca pe un joc si, în general, nu privesc minciunile ca pe niste manevre legitime în cadrul acestui proces.
            Astfel, minciuna lui Sifford i-ar putea face pe unii sa se simta daca nu deranjati, atunci macar incomodati. Ei i-ar putea pune lui Sifford câteva întrebari destul de dificile.
            Daca minciuna lui Sifford ora OK, atunci care minciuna nu e OK? Ar fi fost oare etic ca vânzatorul sa minta si el, inventând existenta unui alt cumparator interesat, dispus sa cumpere globul mai târziu, în acea zi, cu 350 de dolari (sau chiar mai mult), daca Silfford nu-l cumpara el?
            Poate ca urmatoarea întrebare este cea mai fascinanta: nu cumva minciuna este un obicei care poate crea dependenta daca este folosit regulat? Presedintele Consiliului de Administratie al unei firme de recrutare de personaldin New York estima ca aproximativ 25% dintre oamenii de afaceri pe care îi intervieveaza sunt "mincinosi persistenti". N-ar parea exagerat sa sugeram ca s-ar putea ca oamenii respectivi sa fi devenit mincinosi în viata lor profesionala, în parte tocmai pentru ca si-au facut obiceiul de a minti ca sa-si atinga obiectivele personale mai putin importante. Este usor sa spui o minciuna. Daca o minciuna functioneaza bine în chestiunile legate de cumparaturile curente, de ce sa nu minti si în situatiile în care miza este ceva mai mare, cum ar fi obtinerea unui loc de munca? Foarte lesne, o parte considerabila din succesul cuiva poate ajunge sa depinda de minciuni. A spune adevarul poate sa devina un lux optional si costisitor.
            Minciuna lui Sifford a fost minora, dar ea ridica problema fundamentala carea trebuie sa-i facem fata daca încercam sa actionam etic într-o negociere. Profesorul James J. White, un distins specialist în negociere de la University of Michigan Law School, a rezumat problema astfel: "Rolul negociatorului este sa-l induca în eroare, cel putin pasiv, pe oponent cu privire la obiectivele pe care le urmareste, dar sa ramâna înca anagajat într-o conduita etica".
            Declaratia lui White contine contradictiile de care multi se izbesc când se gândesc la etica negocierii. Putem oare vorbi corect despre modalitati etice de a-i induce în eroare ca sa ne realizam un scop egoist? Ce întelege White prin inducere "pasiva" în eroare ? Oare înselarea activa cu privire la un aspect neimportant, cum ar fi pretul de catalog al lui Sifford, sa fie mai etica decât înselarea pasiva cu privire la o afacere realmente importanta, de mai multe miliarde de dolari ? La aceste întrebari nu exista raspunsuri simple. Iar problemele pot deveni chiar mai dificile, daca le adaugam obligatiile de etica profesionala, cum sunt cele impuse avocatilor, medicilor, contabililor si altor profesionalisti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu